Η είδηση του θανάτου του Μανούσου Μανουσάκη σε ηλικία 74 ετών, μετά από μάχη με οξεία λευχαιμία, σκόρπισε θλίψη σε όλη την Ελλάδα.
Η σύζυγος του σκηνοθέτη, Μαρία Μανουσάκη, μίλησε για τις τελευταίες στιγμές του ίδιου, αποκαλύπτοντας παράλληλα τη σχέση τους και τις αγαπημένες του συνήθειες.
Η Μαρία Μανουσάκη περιέγραψε τον Μανούσο ως άνθρωπο με πάθος για τη δουλειά του, τη θάλασσα και τις ελιές, ενώ μίλησε για τη στήριξή της στην καριέρα του, λέγοντας πως όταν του έλεγε την αλήθεια για κάτι που δεν της άρεσε, εκείνος την ενθάρρυνε. Αναφέρθηκε επίσης στην αγάπη του για την ιστιοπλοΐα, περιγράφοντας πώς, παρά τον φόβο της, του είχε ζητήσει να μην πάρει σκάφος, μόνο για να διαπιστώσει αργότερα ότι το είχε κάνει και το είχε ονομάσει “Μαράκι”, προς τιμήν της.
Η Μαρία Μανουσάκη τόνισε ότι δεν θέλει να φορέσει μαύρα για τον Μανούσο, καθώς δεν επιθυμούσε να κρύβουν την ασθένειά του, αν και δεν τη σχολίαζαν δημόσια. Εξήγησε πως η τελευταία τους συνάντηση ήταν γεμάτη αγάπη, με ένα φιλί και μια αγκαλιά, χωρίς να υπάρξουν λόγια πριν την αναχώρησή του.
Η Μαρία Μανουσάκη ήταν παντρεμένη με τον Μανούσο Μανουσάκη από το 1975, ενώ η σχέση τους ξεκίνησε το 1972. Μαζί απέκτησαν δύο παιδιά, τον Μανώλη και την Κλεώνη-Δέσποινα.
Σε παλαιότερες δηλώσεις του ο Μανούσος Μανουσάκης είχε μιλήσει με χιούμορ για τη σχέση τους, λέγοντας: «Με τη σύζυγό μου είμαστε μαζί 50 χρόνια, καθημερινά παίρνουμε διαζύγιο και ξαναερωτευόμαστε. Το μυστικό της σχέσης είναι να λες σε όλα “ναι” και να κάνεις αυτό που θες».
Οι δηλώσεις του δείχνουν τη δυναμική και την τρυφερότητα που χαρακτήριζαν τη μακροχρόνια σχέση τους, η οποία ήταν γεμάτη αγάπη και σεβασμό.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, η κηδεία του σκηνοθέτη Μανούσου Μανουσάκη θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 23 Νοεμβρίου, στις 13:00, στο Α’ Νεκροταφείο, όπου συγγενείς, φίλοι, συνεργάτες και απλός κόσμος που τον αγάπησε μέσα από τις δουλειές του, θα έχουν την ευκαιρία να αποδώσουν το ύστατο χαίρε.
Ο Μανούσος Μανουσάκης είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες σκηνοθέτες και παραγωγούς, με μεγάλη προσφορά στον κινηματογράφο. Μετά τις σπουδές του στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film School), επέστρεψε στην Ελλάδα και ξεκίνησε την καριέρα του στον κινηματογράφο τη δεκαετία του 1970.
Ο Μανουσάκης έγινε ευρέως γνωστός για το έργο του στον ελληνικό και διεθνή κινηματογράφο, έχοντας υπογράψει σημαντικές ταινίες που συνδυάζουν κοινωνικά, πολιτικά και ανθρώπινα θέματα. Είναι ιδιαίτερα αναγνωρίσιμος για την ικανότητά του να διαχειρίζεται πολύπλοκα σενάρια και να δημιουργεί δυναμικούς χαρακτήρες με έντονα συναισθηματικά βάρη.
Είναι επίσης γνωστός για την καλλιτεχνική του ματιά και τη σκηνοθετική του ικανότητα να αφηγείται ιστορίες που συχνά φέρνουν στο προσκήνιο κοινωνικά ζητήματα και ανθρώπινα συναισθήματα, έχοντας σφραγίσει τον ελληνικό κινηματογράφο με την προσωπική του υπογραφή.
Έχει διακριθεί για την αφοσίωσή του στην ποιότητα του κινηματογραφικού έργου, ενώ πολλές από τις ταινίες του έχουν κερδίσει βραβεία και αναγνώριση τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Ο Μανούσος Μανουσάκης, εκτός από την αναγνωρισιμότητα στον κινηματογράφο, γνώρισε τεράστια επιτυχία και στην τηλεόραση, κυρίως τις δεκαετίες του ’90 και μετά το 2000. Το όνομά του “σφράγισε” μερικές από τις πιο επιτυχημένες και δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές της εποχής, οι οποίες σημείωσαν υψηλές τηλεθεάσεις έχουν γράψει ιστορία.
Μερικές από τις σειρές αυτές, όπως το “Κόκκινος Κύκλος” και το “Έρωτας με Χρώμα”, καθώς και άλλες που διακρίθηκαν για τη δυναμική τους αφήγηση και την υψηλή παραγωγή, κέρδισαν το κοινό και έγιναν σημείο αναφοράς για την ελληνική τηλεοπτική παραγωγή. Αυτές οι σειρές συνδύασαν έντονες συναισθηματικές συγκρούσεις, ενδιαφέροντες χαρακτήρες και δραματική ένταση, κάτι που έκανε τις δουλειές του Μανουσάκη να ξεχωρίσουν και να προσελκύσουν ευρύ κοινό.
Η συνεργασία του με ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια και η ικανότητά του να προσαρμόζει τη σκηνοθεσία του στο τηλεοπτικό κοινό, αποδείχθηκαν καταλυτικοί παράγοντες για την επιτυχία του. Με την αυθεντικότητα και τη σκηνοθετική του ματιά, κατάφερε να εδραιώσει την παρουσία του στον τομέα της τηλεοπτικής παραγωγής και να αναδείξει την ελληνική τηλεόραση σε μια εποχή που η ιδιωτική τηλεόραση βρισκόταν στην ακμή της.
Στη δεκαετία του 1980, ο Μανούσος Μανουσάκης εισήλθε δυναμικά στην τηλεόραση, ξεκινώντας με τη σκηνοθεσία τηλεοπτικών σειρών όπως “Καλλικαντζαροδουλειές” (1985-1986), “Μικρογραφίες” (1986-1987) και “Τα καλύτερά τους χρόνια” (1989). Αυτά ήταν και τα πρώτα βήματα του Μανουσάκη στον τηλεοπτικό χώρο, δείχνοντας παράλληλα την ικανότητά του να συνδυάζει την κωμωδία με κοινωνικά θέματα, παρουσιάζοντας χαρακτήρες και καταστάσεις που είχαν μεγάλη απήχηση στο κοινό.
Ωστόσο, η σειρά που πραγματικά τάραξε τα τηλεοπτικά νερά και καθιέρωσε τον Μανουσάκη ως έναν από τους πιο σημαντικούς τηλεοπτικούς σκηνοθέτες της εποχής ήταν το “Τμήμα Ηθών” (1992-1995). Πρόκειται για μια τηλεοπτική σειρά αυτοτελών επεισοδίων που προβλήθηκε στο κανάλι ANT1 και που συνδύαζε αστυνομική πλοκή με έντονα κοινωνικά και ηθικά ζητήματα. Η σειρά έγινε αμέσως δημοφιλής για την ποιότητά της, τη σκηνοθεσία και την πρωτότυπη προσέγγιση, κερδίζοντας υψηλές τηλεθεάσεις και αποδοχή από το κοινό, ενώ έφερε στο προσκήνιο θέματα που αφορούσαν τη σύγκρουση του νόμου και της ηθικής.
Το “Τμήμα Ηθών” θεωρείται πλέον μια από τις πιο εμβληματικές τηλεοπτικές σειρές της χρυσής εποχής της ιδιωτικής τηλεόρασης στην Ελλάδα, και η δουλειά του Μανουσάκη σε αυτήν τη σειρά συνέβαλε καθοριστικά στην αναγνώρισή του ως έναν από τους κορυφαίους σκηνοθέτες της εποχής του.
Η τηλεοπτική πορεία του Μανούσου Μανουσάκη συνεχίστηκε με μεγάλη επιτυχία, και το 1994 η σειρά “Ταύρος με Τοξότη” έκανε αίσθηση. Με πρωταγωνιστές την Πέγκυ Σταθακοπούλου και τον Γιάννη Βούρο, δύο από τα πιο συζητημένα πρόσωπα της εποχής, η σειρά παρουσίαζε το δίδυμο ενός ιδιωτικού ντετέκτιβ (Βούρος) και μιας δημοσιογράφου (Σταθακοπούλου) που συνεργάζονταν για να λύνουν γρίφους και εγκλήματα. Η χημεία μεταξύ των πρωταγωνιστών και η πλοκή της σειράς κέρδισαν το κοινό, κάνοντάς την ιδιαίτερα αγαπητή.
Το 1997, ο Μανουσάκης σκηνοθέτησε τη σειρά “Ψίθυροι Καρδιάς” για το Mega, η οποία σημείωσε απίστευτη τηλεοπτική επιτυχία. Η σειρά, που επικεντρωνόταν στον παράνομο έρωτα μεταξύ της Άννας Μαρία Παπαχαραλάμπους και του Απόστολου Γκλέτσου, έγινε φαινόμενο της εποχής. Η έντονη δραματικότητα, οι ρεαλιστικοί χαρακτήρες και οι συναισθηματικοί δεσμοί που αναπτύσσονταν στην πλοκή, συγκίνησαν και καθηλώσανε το τηλεοπτικό κοινό.
Η επιτυχία της σειράς ήταν τόσο μεγάλη που οι “Ψίθυροι Καρδιάς” κατέγραψαν ρεκόρ τηλεθέασης, φτάνοντας το εκπληκτικό ποσοστό του 76,7%, που αντιστοιχούσε σε πάνω από 3.500.000 τηλεθεατές. Αυτό το επίτευγμα καθιέρωσε τη σειρά ως ένα από τα πιο επιτυχημένα τηλεοπτικά προγράμματα της δεκαετίας του ’90 και συνέβαλε στην εδραίωση του Μανουσάκη ως έναν από τους κορυφαίους σκηνοθέτες στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης.
Η τηλεοπτική καριέρα του Μανούσου Μανουσάκη συνεχίστηκε με επιτυχίες που συγκλόνισαν το κοινό και σημείωσαν εντυπωσιακή τηλεθέαση.
Η σειρά “Άγγιγμα Ψυχής” (1998-1999) ήταν ένα από τα τηλεοπτικά φαινόμενα της εποχής. Με πρωταγωνιστές τον Σταύρο Ζαλμά στο ρόλο ενός παπά και τη Θεοφανία Παπαθωμά, η σειρά αφορούσε τις συναισθηματικές και ηθικές προκλήσεις ενός ιερέα και της σχέσης του με την κοινωνία και την προσωπική του ζωή. Το αποκορύφωμα ήρθε με το τελευταίο επεισόδιο, το οποίο συγκέντρωσε το εντυπωσιακό ποσοστό τηλεθέασης του 68%, ξεπερνώντας τα 3 εκατομμύρια τηλεθεατές, κάνοντάς το ένα από τα πιο επιτυχημένα προγράμματα της χρονιάς.
Αργότερα, ο Μανουσάκης σκηνοθέτησε τη σειρά “Μη μου λες αντίο”, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Αναστασίας Καλλιοντζή. Η σειρά αναφερόταν σε έναν απαγορευμένο έρωτα μεταξύ μιας χριστιανής και ενός μουσουλμάνου, μια ιστορία που φώτιζε τη σύγκρουση πολιτισμών και θρησκειών, αλλά και την ένταση της αγάπης. Η μουσική του Χρήστου Νικολόπουλου και τα τραγούδια του Κώστα Μακεδόνα συνόδευαν αυτή την ιδιαίτερη ιστορία, προσφέροντας ένα συναισθηματικό υπόβαθρο στην αφήγηση.
Η σειρά “Η αγάπη ήρθε από μακριά” (2002-2003), που προβλήθηκε από τον ANT1, ήταν επίσης μία από τις κορυφαίες δουλειές του Μανουσάκη. Η σειρά παρουσίαζε τον απαγορευμένο έρωτα μιας παντρεμένης επαρχιώτισσας με έναν Αλβανό μετανάστη που δούλευε στα κτήματα του συζύγου της. Το ομώνυμο τραγούδι της σειράς, ερμηνευμένο από τη Γλυκερία, με μουσική του Μάριου Τόκα και στίχους του Φίλιππου Γράψα, αποτέλεσε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα τραγούδια της εποχής. Η σειρά συνδύαζε κοινωνικά και ερωτικά θέματα, ενώ η σκηνοθεσία του Μανουσάκη την έκανε να ξεχωρίσει για την ευαισθησία και το βάθος της.
Με τις σειρές του, ο Μανούσος Μανουσάκης κατάφερε να αποτυπώσει τις πιο βαθιές ανθρώπινες συγκρούσεις και τα πάθη, δημιουργώντας έργα που σημάδεψαν την τηλεόραση της εποχής και κέρδισαν το κοινό με τη συναισθηματική τους ένταση και τη ρεαλιστική προσέγγιση.
Ο Μανούσος Μανουσάκης, μετά από πολλές επιτυχίες στον τομέα της τηλεόρασης, συνέχισε να αφήνει το αποτύπωμά του και σε νέες παραγωγές, συνδυάζοντας την καλλιτεχνική του ματιά με ιστορικά και κοινωνικά θέματα.
Η σειρά “Κόκκινο Ποτάμι”, που βασίστηκε στο ομώνυμο ιστορικό μυθιστόρημα του Χάρη Τσιρκινίδη, έκανε πρεμιέρα στο Open TV τον Οκτώβριο του 2019 και αποτύπωσε τη γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού με μεγάλη ακρίβεια και συναισθηματική ένταση. Η σειρά, μια από τις ακριβότερες παραγωγές στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης, χαρακτηρίστηκε για την υψηλή ποιότητα παραγωγής, το συγκλονιστικό σενάριο και τις εξαιρετικές ερμηνείες. Βασικοί πρωταγωνιστές της ήταν οι Ιωάννης Παπαζήσης, Αναστασία Παντούση, Όμηρος Πουλάκης, και άλλοι καταξιωμένοι ηθοποιοί. Το τραγούδι της Ελεονώρας Ζουγανέλη, που αποτέλεσε μουσική επένδυση της σειράς, γνώρισε επίσης μεγάλη επιτυχία και ενίσχυσε την ατμόσφαιρα της παραγωγής.
Πιο πρόσφατα, ο Μανουσάκης συνεργάστηκε με τον συγγραφέα Βαγγέλη Γιαννίση στη δημιουργία της αστυνομικής σειράς “Το Δίχτυ”, η οποία έκανε πρεμιέρα μόλις πριν από μερικές ημέρες και αναμένεται να κερδίσει το κοινό με το μυστηριώδες σενάριό της και την έντονη δραματική πλοκή.
Στον κινηματογράφο, ο Μανουσάκης έχει υπογράψει σημαντικές ταινίες όπως το “Παραλάβατε διορισμόν” (1996), μια κοινωνική κωμωδία, το “Κόκκινος δράκος” (1998), που εξερεύνησε θέματα δράσης και ψυχολογίας, και το “Ουζερί Τσιτσάνης” (2015), μια ταινία που εστιάζει στη ζωή του θρυλικού Έλληνα συνθέτη Βασίλη Τσιτσάνη και την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η οποία απέσπασε θετικές κριτικές για την ατμόσφαιρα και την ερμηνεία των ηθοποιών.
Η δουλειά του Μανουσάκη, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο, έχει επηρεάσει σημαντικά την ελληνική παραγωγή, με τις ιστορίες του να χαρακτηρίζονται από βάθος, συναισθηματική ένταση και ιστορική ευαισθησία.