10 τρόφιμα για υγιή προστάτη και ισορροπημένα επίπεδα τεστοστερόνης

Με την πάροδο του χρόνου η παραγωγή τεστοστερόνης στους άνδρες φαίνεται να μειώνεται και παράλληλα να αυξάνονται οι κινδύνοι για φλεγμονές στον προστάτη αδένα. Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση ορισμένων τροφίμων μπορεί να διατηρήσει υγιή τον προστάτη και τα επίπεδα τεστοστερόνης ισορροπημένα. Μερικά απο αυτά τα τροφίμα είναι τα παρακάτω:

1. Σπανάκι

Το σπανάκι είναι πλούσιο σε μαγνήσιο, το οποίο μπορεί να μειώσει τα επίπεδα σφαιρίνης που δεσμεύει τη σεξουαλική ορμόνη (SHBG), μια πρωτεΐνη που δεσμεύεται στην ελεύθερη τεστοστερόνη και την καθιστά ανενεργή. Σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στη Διεθνή Εφημερίδα της Ανδρολογίας, η αύξηση της πρόσληψης μαγνησίου οδήγησε σε 24% αύξηση των επιπέδων της ελεύθερης τεστοστερόνης. Η βέλτιστη κατάσταση μαγνησίου έχει επίσης συνδεθεί με υψηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης σε μελέτες παρατήρησης και παρέμβασης. Άλλα τρόφιμα πλούσια σε μαγνήσιο είναι οι κολοκυθόσποροι, το σουσάμι και τα αμύγδαλα.

2. Ντομάτες

Οι ντομάτες είναι πλούσιες σε λυκοπένιο, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του προστάτη. Έρευνες δείχνουν ότι η απορρόφηση του λυκοπενίου είναι μεγαλύτερη όταν οι ντομάτες καταναλώνονται ή μαγειρεύονται με ελαιόλαδο.

3. Πιπερόριζα (Τζίντζερ)

Η πιπερόριζα έχει την ιδιότητα να μειώνει τις φλεγμονές στον ανθρώπινο οργανισμό. Επίσης, μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα τεστοστερόνης και να βελτιώσει τη σεξουαλική λειτουργία

4. Λιπαρά ψάρια

Ο σολομός, οι σαρδέλες και άλλα λιπαρά ψάρια αποτελούν τις καλύτερες πηγές βιταμίνης D και ω-3 λιπαρών οξέων . Μελέτες έχουν δείξει ότι η βιταμίνη D μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα τεστοστερόνης, ενώ τα ω-3 λιπαρά οξέα μειώνουν την φλεγμονή του προστάτη. Άλλες τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D είναι το χοιρινό, το συκώτι και τα αυγά.

5. Κολοκυθόσποροι

Οι κολοκυθόσποροι μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη (BPH), μια κοινή πάθηση που διευρύνει τον αδένα του προστάτη και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα με την ούρηση και κατά συνέπεια και με τη σεξουαλική λειτουργία. Σε αρκετές μελέτες, το έλαιο κολοκύθας μείωσε τα συμπτώματα της ΒΡΗ, βελτίωσε τη λειτουργία των ούρων σε άνδρες με υπερδραστήρια ουροδόχο κύστη και βελτίωσε την ποιότητα ζωής τους.

6. Ρόδι

Το ρόδι φαίνεται να επιβραδύνει την αύξηση του PSA– αντιγόνο του προστάτη, αποτελέι δείκτη αίματος για καρκίνο του προστάτη. Οι άνδρες των οποίων τα επίπεδα PSA διπλασιάζονται σε σύντομο χρονικό διάστημα έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο του προστάτη. Μελέτες δείχνουν ότι το εκχύλισμα ροδιού ή ο χυμός ρόδι μπορούν να μειώσουν σημαντικά το χρόνο διπλασιασμού του PSA και να επιβραδύνουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων του προστάτη, που μπορεί να οδηγήσει σε απόπτωση – ή κυτταρικό θάνατο – σε καρκινικά κύτταρα.

7. Τόνος

Ο τόνος έχει υψηλή περιεκτικότητα σε ω-3 λιπαρά οξεά, τα οποία έχουν ισχυρές ανοσοποιητικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο καρκίνου του προστάτη.

8. Αβοκάντο

Τα αβοκάντο είναι εξαιρετική πηγή βιταμίνης Ε και λουτεΐνης, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό. Τόσο η βιταμίνη Ε όσο και η λουτεΐνη στο αβοκάντο έχει αποδειχθεί ότι αναστέλλουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων του προστάτη.

9. Μπανάνες

Το ένζυμο βρομελίνης που περιέχουν οι μπανάνες βοηθά στην αύξηση των επιπέδων τεστοστερόνης. Επίσης, αποτελούν πλούσια πηγή καλίου και βιταμινών του συμπλέγματος Β όπως η ριβοφλαβίνη, που είναι απαραίτητα για την παραγωγή τεστοστερόνης.

10. Λεμόνια και πορτοκάλια

Τα λεμόνια και τα πορτοκάλια μειώνουν την ορμόνη του στρες, την κορτιζόλη και περιέχουν επίσης βιταμίνη Α, μια βιταμίνη απαραίτητη για την παραγωγή τεστοστερόνης.

11. Μύδια και στρείδια

Τα μύδια και τα στρείδια αποτελούν εξαιρετική πηγή ψευδαργύρου. Τα χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου στον οργανισμό συνδέονται με τη χαμηλή τεστοστερόνη και η αύξηση του ψευδαργύρου οδηγεί σε σημαντική αύξηση των επιπέδων τεστοστερόνης. Άλλα τρόφιμα πλούσια σε ψευδάργυρο είναι το κόκκινο κρέας, το κοτόπουλο , ο αστακός, τα φασόλια και οι ξηροί καρποί.

 

Νικοδήμου Παρασκευή

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

~Υγεία, δεν είναι τα κιλά που χάνεις αλλά η ζωή που κερδίζεις!

More from Παρασκευή Νικοδήμου

10 τρόφιμα για υγιή προστάτη και ισορροπημένα επίπεδα τεστοστερόνης

Με την πάροδο του χρόνου η παραγωγή τεστοστερόνης στους άνδρες φαίνεται να...
Read More